Coraz większa liczba firm telekomunikacyjnych wysyła zapytania ofertowe dotyczące systemów OSS w chmurze publicznej. Suntech jest na to przygotowany. W minionym roku firma z sukcesem zrealizowała kilka projektów wdrożeniowych na bazie AWS. Obejmowały one cały pakiet SunVizion OSS: inwentaryzację zasobów fizycznych i logicznych oraz service order management.
Operations Support Systems w chmurze
Migracja kluczowych aplikacji OSS do chmury publicznej nie jest już czymś nie do pomyślenia, przynajmniej dla tych spośród CIO, którzy prezentują bardziej pragmatyczny sposób myślenia.
– Pandemia COVID-19 dowiodła wiarygodności dostawców chmur publicznych – zapewnia James Crawshaw, główny analityk Heavy Reading. – Przy uwzględnieniu wszystkich kosztów, dla niektórych operatorów chmura publiczna okazuje się tańsza niż hosting OSS w prywatnym centrum danych.
W swoim ostatnim raporcie, zatytułowanym „Public Cloud for OSS” [„Chmura publiczna dla OSS”], Crawshaw zwraca uwagę na kilka zastosowań OSS w chmurze publicznej, realizowanych przez operatorów o różnej wielkości. Według niego, przełom na rzecz większej akceptacji chmury publicznej przez operatorów telekomunikacyjnych nastąpił w lipcu 2019, kiedy AT&T ogłosiło, że zamierza nadać priorytet chmurze publicznej w działalności firmy – public cloud first company. Ten amerykański gigant zamierza do 2024 roku zmigrować do chmury publicznej większość środowiska IT, łącznie z OSS.
– To nowe otwarcie we wdrażaniu chmury publicznej w branży telekomunikacyjnej – dodaje Crawshaw. – Tradycyjnie uważano, że chmura publiczna nie jest w stanie spełnić wymagań dotyczących wydajności, bezpieczeństwa i zarządzania danymi na poziomie obowiązującym w telekomunikacji.
AT&T nie jest jedynym operatorem, który zdecydował się na migrację do chmury. Również Vodafone zapowiedziała włączenie chmury publicznej do programu ewolucji OSS i czyni w tym procesie pewne postępy. Ta brytyjska grupa już wybrała rozwiązanie service assurance, dostarczane jako usługa i hostowane przez Amazon Web Services (AWS).
Inny brytyjski operator telefonii komórkowej, Three, wdraża właśnie serię aplikacji w chmurze publicznej, łącznie z OSS. I tak jak AT&T, nazywa to częścią strategii cloud first – „po pierwsze, chmura”. Najmniejszy operator sieci komórkowej w Wielkiej Brytanii wybrał to, co nazywa „pełną cyfrową transformacją OSS/BSS od podstaw w chmurze”, działającą na platformie Microsoft Azure, w celu obsługi wdrożenia 5G. Three UK uruchomiło technologię komórkową nowej generacji w sierpniu 2019.
Ostrożność CIO...
Pomimo kilku głośnych branżowych inicjatyw na rzecz OSS w chmurze publicznej, temat nadal budzi w branży sporo obaw. Crawshaw słusznie zauważa, że osoby zajmujące stanowiska na poziomie CIO to „ostrożne towarzystwo”.
Ostrożności decydentów ciężko się dziwić. Prawidłowo działające systemy back-office są kluczowe dla dostarczania usług i zapewniania ich jakości, billingu i obsługi klienta. Pomyłki w tym zakresie zakresie są bardzo kosztowne dla telekomów, a odpowiedzialnych za nie CIO mogą kosztować stanowisko. Kiedy stawka jest tak wysoka, migracja aplikacji OSS do chmury publicznej może się wydawać niepotrzebnym ryzykiem.
W grudniu 2019 poważna, choć krótka, awaria dotknęła usługi Google Cloud. W marcu 2020 usługi Microsoft Azure były niedostępne przez sześć godzin, ze względu na awarię w centrum danych na wschodzie USA.
W listopadzie miała miejsce jeszcze inna awaria, która dotknęła kilka firm na wschodnim wybrzeżu USA, które korzystały z AWS. Wśród firm, które w jej wyniku utraciły dostęp do usług AWS, znalazły się 1Password, Adobe, Autodesk, Glassdoor, Roku, The Wall Street Journal.
Nie należy się zatem dziwić, że CIO czują się nieswojo, oddając istotne funkcje back-office do AWS, Google’a czy Microsoftu. Dotychczasowy sposób wykorzystania OSS przyzwyczaił do większej kontroli, a przy tym i pewności, że można polegać na swoich własnych, sprawdzonych i prywatnych centrach danych.
...powoli ustępuje partnerstwom w chmurze publicznej.
Niemniej jednak Crawshaw sądzi, że trend się zmienia – na rzecz chmury publicznej w ramach sektora telekomunikacji.
Transformację napędzają BSS i sieć komórkowa. Jak dodaje, „OSS za nimi podąży”. Obejmujące całą branżę przejście do natywnej dla chmury architektury oprogramowania oraz sytuacja, gdy „większość nowych zakupów OSS jest domyślnie gotowa do wdrożenia w chmurze publicznej” oznaczają, że stawianie wyłącznie na chmurę prywatną już nie jest tak oczywiste, jak kiedyś.
Telefónica Deutschland, spółka, która może być nazywana europejskim pionierem w przenoszeniu aplikacji BSS na platformy chmury publicznej, jest dobrym przykładem tego, jak część firm telekomunikacyjnych przeprojektowuje swoje dotychczasowe strategie działania.
W połowie 2020 roku niemiecki oddział tego hiszpańskiego giganta ujawnił, że dokonuje migracji ok. 50 spośród 200 aplikacji BSS do chmury publicznej. – Planowanie mamy już za sobą i w zasadzie już przystępujemy do realizacji – oświadczył Mallik Rao, CTIO Telefoniki Deutschland w wywiadzie udzielonym TelecomTV. Dodał, że 80% aplikacji BSS mogłoby działać w chmurze publicznej.
Przyznał również, że „rozpoczęła się budowa zaufania wobec dostawców chmury publicznej”. – Można powiedzieć, że w ciągu ostatnich sześciu-dwunastu miesięcy zdaliśmy sobie sprawę, przed jak wielką szansą stoimy. [Wielcy dostawcy chmurowi] coraz częściej się do nas zgłaszają, żeby dowiedzieć się, jak rozwijamy sieć. Im lepiej ich znamy, tym lepiej oni poznają nas i w ten sposób powstaje wspólna płaszczyzna do pracy.
Rao reprezentuje nowy, bardziej pragmatyczny sposób myślenia, który coraz częściej pojawia się w zarządach tych firm, które chcą lepiej zarządzać kosztami, jednocześnie czerpiąc więcej z inwestycji w IT.
Jak jednak zauważa Crawshaw, bardziej konserwatywni CIO, czyli na ogół ci zasiadający w większych spółkach telekomunikacyjnych, są gotowi jedynie na „ostrożne” zaakceptowanie chmury publicznej w modelu infrastruktury jako usługi (tam, gdzie istnieje potrzeba outsourcingu zapotrzebowania na serwery). Dlatego powszechna zmiana nie nastąpi z dnia na dzień, ale energia do zmiany na rzecz chmury publicznej w sektorze telekomunikacji rośnie.